De verplichte e-facturatie is van toepassing voor facturatie in een B2B (business-to-business) context. Dit betekent dat, indien de klant een belastingplichtige is met een Belgisch btw nummer, de factuur elektronisch moet worden verstuurd. Ook wanneer een Belgische leverancier een factuur opstelt naar u als klant met een Belgisch btw nummer, zult u een e-factuur ontvangen.
De elektronische facturatie zal plaatsvinden via het Peppol-framework. Om digitale facturen op te maken en te versturen, zult u gebruik moeten maken van een softwarepakket dat Peppol ondersteunt.
We hebben inmiddels al twee succesvolle klantenseminaries achter de rug. Houd zeker uw mailbox in de gaten, want er zullen nog meer seminars volgen waarop u zich kunt inschrijven.
Uit deze klantenseminaries kwamen veel vragen van andere ondernemers. We hebben er alvast een aantal voor u op een rijtje gezet.
Veelgestelde vragen:
-
- Hoe begin ik met e-facturatie?
- Via een softwareprogramma dat het Peppol-framework ondersteunt.
- Is het versturen van facturen via Peppol gratis?
- Peppol zelf is gratis, maar er is wel een softwareprogramma nodig om facturen te versturen, en dat is meestal niet gratis.
- Is Peppol verplicht?
- Peppol is de internationale standaard voor het verzenden, ontvangen en verwerken van elektronische facturen in B2B-transacties.
- Is e-facturatie verplicht voor eenmanszaken en zelfstandigen in bijberoep?
- Ja, e-facturatie is verplicht voor alle Belgische ondernemingen in een B2B-context, dus ook voor eenmanszaken en zelfstandigen.
- Kan ik als onderneming meerdere Peppol-accounts hebben?
- Nee, elke onderneming kan slechts één Peppol-account hebben. Dit account is gekoppeld aan het ondernemingsnummer en is uniek. Wel is mogelijk om één Peppol-account te hebben voor uitgaande facturen en een ander Peppol-account voor inkomende facturen.
- Wanneer kan ik starten met e-facturatie?
- In principe kunt u onmiddellijk beginnen. U hoeft niet te wachten tot 1 januari 2026. Overleg hierover met uw dossierbeheerder.
- Hoe begin ik met e-facturatie?
Voordelen van e-facturatie:
- Tijdsbesparing: U zult minder tijd kwijt zijn met het facturatieproces, dat geautomatiseerd kan worden.
- Minder kans op fouten: Dankzij de software en automatisatie wordt de kans op fouten aanzienlijk verkleind.
- Duurzaam: Alles gebeurt digitaal, zonder papier, inkt of verzendingen per post. Dit leidt tot een aanzienlijke besparing op administratieve kosten.
- Betrouwbaar en veilig: Digitale uitwisseling van facturen maakt het onmogelijk voor de post om onderschept te worden, en voorkomt dat rekeningnummers worden aangepast.
- Snellere betaling: Door het gebruik van e-facturatie kunnen betalingen sneller verlopen.
Heeft u vragen over e-facturatie of wenst u meer informatie over hoe u zich kunt voorbereiden op de verplichting vanaf 1 januari 2026? Onze Vooruitkijkers staan graag klaar voor u om u te adviseren en te ondersteunen in dit proces.