Myrjam, vorige zomer hebben wij jouw 30-jarig jubileum bij Axentis (voorheen Luc Detrez Accountancy) gevierd. Hoe kijk je terug op de afgelopen 30 jaar?
Deze jaren zijn omgevlogen om eerlijk te zijn. Als je het werk graag doet, vliegen de dagen voorbij.
Het feit dat onze job te maken heeft met opeenvolgende deadlines maakt dat we na het halen van een deadline weer verder in de weer gaan om de volgende deadline te halen. Veel mensen onderschatten hoe onderhevig ons beroep is aan deadlines die de overheid ons oplegt.
Dankzij een goede interne organisatie, gemotiveerde mensen slagen we er ook telkens goed in. Dat geeft mij weer energie om naar de volgende toe te werken. Het plannen en zorgen dat de organisatie goed draait is mijn ding.
Naast het best advies krijgen, willen klanten er ook zeker van zijn dat hun dossiers correct en tijdig verwerkt worden.
Nu Axentis (voorheen Luc Detrez Accountancy) is ook sterk gegroeid de laatste jaren. Hoe slaag je er in om deze planning en opvolging van de vele deadlines in goede banen te leiden?
In het begin met slechts 4 medewerkers ging dat nog redelijk eenvoudig met een lijstje in Excel of Acces. Tegenwoordig zijn we met veel meer klanten en medewerkers zodanig dat we gebruik maken van gespecialiseerde planningsoftware, Admin-Consult van Syneton.
Admin-Consult is voor een groot deel het kloppend hart en brein van de organisatie. Zonder deze software zouden we tegenwoordig onmogelijk georganiseerd kunnen werken.
Zowel onze klantenacceptatie, opvolging, tijdsregistratie en facturatie gebeuren in Admin-Consult.
Met 16 collega’s is het nog belangrijker om alles goed te kunnen opvolgen. Elke dag een hele uitdaging, maar wel een hele leuke uitdaging voor mij.
Het plannen zat volgens mij ook wat in het bloed. Zo was mijn vader verantwoordelijke voor de planning in het fabriek waar hij werkte.
Was Axentis (Luc Detrez Accountancy) jouw eerste werkgever? Of heb je na je studies nog ergens anders gewerkt?
Na mijn opleiding Handelsingenieur in Leuven ben ik direct bij Luc Detrez begonnen.
Handelsingenieur is zo een brede opleiding waar je uiteindelijk wel overal terecht kan. Ik was eerst begonnen aan mijn studies burgerlijk ingenieur, maar wiskunde en cijfertjes interesseerden me heel sterk waardoor ik bij handelsingenieur ben terecht gekomen.
De accountancywereld is de afgelopen jaren sterk geëvalueerd. Hoe ben jij er bij Axentis mee omgegaan? En hoe zie je ons beroep verder evalueren?
Luc heeft als accountant altijd geëist dat we als kantoor er op vooruit gingen. Ik mocht het altijd uitwerken en uitrollen. Nu ik ben ook niet expert in IT, maar samen met de juiste mensen, hebben wij ons als kantoor steeds kunnen digitaliseren.
De fiscale wijzigingen hebben wij als kantoor steeds direct opgevolgd en geïmplementeerd bij onze klanten. Het studeren is eigenlijk nooit gestopt.
Veel mensen denken dat ons beroep geen toekomst meer heeft, maar volgens mij gaat ons beroep nog belangrijker worden. In plaats van het inboeken van facturen en bonnetjes, gaan accountants hun klanten meer informeren en adviseren. Wij zijn als accountant vaak de eerste adviseur die de ondernemer om advies zal vragen. Gezien de groter wordende complexiteit zal deze rol nog belangrijker worden.
Waar maakt Axentis, volgens jou, het verschil voor haar klanten?
Het proactieve. Wij zorgen er voor dat de klanten doorheen het jaar weten waar ze staan met hun onderneming. Er is niets zo vervelend niet te weten hoe je onderneming aan het presteren is. Op die manier kunnen onze klanten ook tijdig bijsturen waar nodig.
En daarnaast zijn wij vaak de eerste adviseur van onze klanten. Zo gaan wij soms ver om de klanten te helpen met hun kostprijscalculatie en algemene adviezen.
Hoe ziet jouw doordeweekse werkdag er uit?
Omdat planning en structuur mijn ding zijn, ligt mijn werk ’s avonds klaar voor de volgende dag. Als hoofdverantwoordelijke voor de organisatie en planning is mijn taak het opvolgen van de werkzaamheden in het kantoor.
Daarnaast passeert bijna elk dossier door mijn handen voor een kwaliteitsnazicht. Op die manier zorgen we er voor dat de kwaliteit van ons werk hoog blijft.
Na de dagtaak ga ik vaak fietsen in Elen en omstreken om mijn hoofd leeg te maken zodat ik fris aan de volgende dag kan beginnen.
Wat geeft jou het meeste voldoening in deze job?
Dat de organisatie goed draait, dat alles op tijd klaar is. Dat we geen deadlines missen. En dat onze klanten tevreden zijn van onze dienstverlening. Daar haal ik het meeste voldoening uit.
Daardoor kunnen de klanten op hun twee oren slapen en enkel bezig zijn met waar ze goed in zijn, namelijk ondernemen. Onze klanten zullen zelden of nooit een boete krijgen omdat wij ons werk niet tijdig gedaan hebben.
Onze mensen worden de Vooruitkijkers genoemd. Wat betekent dat voor jou?
Dat wij proactief werken met onze klanten en dat wij ook niet alleen kijken naar de cijfers, maar ook naar de het totaalplaatje.
Wij zorgen er voor dat onze klanten geïnformeerde ondernemers worden die niet voor verrassingen komen te staan en hun onderneming met succes kunnen laten groeien.
Buiten de werkuren, waar kunnen we Myrjam dan vinden? Wat zijn jouw hobby of interesses?
Ik wandel en fiets vaak. Voor een etentje of eens iets gaan drinken mogen ze mij ook altijd bellen.
Tot enkele jaren geleden heb ik nog gevolleybald, maar door de drukte in onze job was dat niet altijd mogelijk.